7 Ocak 2014 Salı

Resim Teknikleri

Resim Teknikleri BATİK ÇALIŞMASI 1. Bir yemek kaşığı toz boyayı yarım bardak suya katıp iyice karıştırıyoruz.(istediğiniz kadar renk kullanabilirsiniz)Selpak marka kağıt mendilleri katlayarak istenilen renk boyalara batırıyoruz, kağıt mendilleri fazla yıpratmadan hafifçe sıkın gazetelerin üzerine koyun ortaya çıkan kağıt batik mendilleri değişik şekillerde kesip siyah fon kartonu üzerine kompozisyon oluşturun. 2. Suya hiçbirşey ilave etmeden geniş bir kaba koyun, cam boyalarınıda zevkinize göre damlatın.Geri kalan işlem ebru çalışmasıyla aynı.İyi çalışmalar(bide unutmadan sarı boyayı dikkat edin bütün renkleri dışa itiyor) 3. Silgi baskısı: beyaz silginin üzerine bir motif çizilerek çizilen motifin kenerları bir bıcak yardımıyla çıkartılır tümsekte kalan yerler sulu boya ile boyanıp kagıda basılır. silgi daha sonra farklı renlerde boyanıp aynı kagıda basılarak kagıdın üstünde motifleden renkli kompozisyon oluşturulur ( yanlız silgiyi bıcakla oyacakları için cok dikkat etmeleri gereken bir çalışma ) 4. Mürekkep çalışması konusunda mumla ögrencilere boş kagıda bir resim yaptırıp,daha sonra suluboya fırçası yardımıyla üstünden bunu mürekkeple aynı yöne dogru boyamalarını istiyoruz.ögrenciler önce ne yaptıgını anlamıyor kagıdı batırdıklarını düşünüyorlar ve şaşırıyorlar ,daha sonra mürekkep kurudukça mumla çizilen yerler acıga çıkıyor ve çizilen resim belirginleşiyor. 5. Maske çalışmaları: balon şişirilir ve üzeri sabun veya sıvı yağla silinir gazete kağıtları şerit halinde kesilerek un hamuru ile yapıştırılır bu işle 3 kat yapılır kuruduktan sonra balon söndürülerek ortadan ikiye kesilir gözler oyularak maske haline getirilir. boyanıp süslenir. 6. Bir kartpostalın aynısından 3 tane alıyorsunuz bunların hepsini birer santim (dikey )çiziyorsunuz aynı olan parçaları aynı numaralandırıyorsunuz ve düzgünce kesip resim kağıdına aynı numaralar yanyana gelecek şekilde yapıştırıyorsunuz(1,1-2,2-3,3....gibi) 7. Resim kağıdının yüzü pastel boya ile rengarenk boyanır üzeri siyah pastel ile tamamen kaplanır ve kazıma tekniği ile çizim yapılır. 8. Bristol kartona resim çizilir. şırıngaya doldurulmuş ağaç tutkalı ile resmin konturlarından gidilir. kuruması beklenir. konturlar hariç resim istenilen şekilde boyanır.(boyalar çok sulandırılmadan kullanılırsa daha güzel olur) istenirse bazı yerlerde baskı (özellikle sünger, pamuk vb.) teknikleri de uygulanabilir. sonra konturlar boyanır. çalışma tamamlanmış olur. ağaç tutkalı (eğer su oranı çok değilse) resimde kabartma etkisi oluşturur. SİYAH - BEYAZ RESİM Siyah lekelerin beyaz kağıt üzerinde dengeli dağılması, siyah � beyaz çalışmayı oluşturur. Siyah çini mürekkebi yada siyah guvaş boya ile çalışılır. Mürekkep sulandırılmadan çalışılır ve kağıt ıslatılmaz. Açık yerlerde doğrudan kağıdın beyazlığından yararlanılır. Koyu yerler mürekkeple boyanırken gri yerlerde de çizgi kullanılır. Açık koyu dengesine dikkat edilmelidir. Kolay ve zevkli bir tekniktir. Siyah kağıda beyaz guvaş boya ile de çalışılabilir. MUM BOYA KAZIMA TEKNİĞİ Çizgi ve dokuya dayanır. ( Konu bitkiler, hayvanlar olabilir. ) Öncelikle siyahın dışında kağıdın tamamı boyanır. Daha sonra yüzeyin tamamı siyahla kapatılır. Makas, çivi, iğne gibi ince uçla bir aracın yardımıyla siyah yüzeyi çizerek, yer yer tarayıp kazıyarak alttaki dokunun ortaya çıkması sağlanır. MUM BOYA SKRAFİTTO Kağıdın yüzeyi değişik boya ile ve değişik yönlerde boyanır. Pamuk yada mendille silinir yada kazınır. SULUBOYA VE MUM BOYANIN BİRLİKTE KULLANILMASI Resmin bazı yerleri beyaz bırakılıp büyük bir kısmı mum boya ile boyanır. Daha sonra suluboya kullanılır. Mumla örtülmüş yerler suluboyayı itecek, yalnızca açık kalmış yerler boyanacaktır. SULUBOYA İLE RESİM Konu hiç çizilmeden yada çizilerek çalışılabilir. Ancak suluboya şeffaf bir boya olduğu için çok hafif çizilmelidir. Daha sonra kağıt hafifçe nemlendirilmeli ve mümkünse kenarlarından yapıştırılmalıdır. Fırçalardaki renk üst üste değil, yan yana sürülür. Kağıt nemli olduğu için renkler kaynaşır ve çok güzel pasajlar ( geçiş ) oluştururlar. Açık tonlar su ile boya inceltilerek elde edilir. Kağıdın beyazlığından dolaylı olarak yaralanılır. Önce açık ve geniş yerler boyanır. Çünkü açık yerleri koyulaştırmak kolaydır. Beğenilmezse değiştirilebilir. Koyuyu açmak zordur. O da bir dereceye kadar nemli süngerle başarılabilir. Geniş alanlarında öncelikle boyanması kağıdın çalışma esnasında kuruyacağı içindir. Kuruyan yerler tekrar sünger yada pamukla nemlendirilir. Kağıt çok sulandırılırsa sonuçlar olumsuz olur. Kullanılan boya tüplerdeyse palete sıkılır ve sulandırılarak kullanılır. Eğer kuru cinsten ise çalışmaya başlamadan önce yumuşasın diye üzerlerine birkaç damla su damlatılır. Yanımızda bir de deneme kağıdının olmasında yarar vardır. Ayrıca en az iki su kabı olmalıdır. İnce ve kalın suluboya fırçaları da çizgisel ve lekesel çalışmalar için gereklidir. ŞEKER BOYA Suluboya bittikten sonra kağıda tuz yada şeker serpilir.İlginç bir doku oluşturur. YAĞLIBOYA TEKNİĞİ Yağlıboya, yağlıboya fırçaları ile yapılır. Boya üst üste sürülür. Kapatıcı bir tekniktir. Boyalar su yerine bezir yağı ile inceltilir. Spatula ile de çalışılabilir. Böylece farklı bir doku, değişik bir görüntü elde edilebilir. Yağlı boya kağıda yada tuval üzerine çalışılabilir. Fırçalar tiner ile yıkanmalıdır. Çalışma yöntemleri değişebilir. Ama tercihen önce açık tonda çalışmaya başlanması uygundur. TUTKALLI BOYA İLE ÇALIŞMA Plastik tutkalla ( soğuk beyaz tutkal ) toz boya ( nalburlarda satılıyor ) karıştırıp su ile inceltilebilir. Kartona ve beze çalışılır. Toz boyanın su yada yağ ile karıştırılan iki çeşidi vardır. CAM BOYASI Cam üzerine uygulanır, ya doğrudan cama çalışılır yada resim, kağıda çizilip camın altına yapıştırılır. Fırça ile çalışılır. İstenirse çerçevelenir ama altına mukavva konmaz. YALDIZ - BRONZ BOYA Parlak bir boyadır. Toz yada hazır bulunur. Beyaz ve altın renklidir. Bakır sarısı renginde olanı da vardır. Yağsız olan tüm yüzeylerde kullanılabilir. Fırça ile çalışılır. Fırça, iş bittikten sonra tiner yada benzinle temizlenmelidir. Toz yaldızın özel yağı vardır. PARMAK BOYASI 1 Ölçü soğuk su 1 ölçü çamaşır kolası 2 Ölçü sıcak su 1 Ölçü sabun tozu 1/10 talk pudrası 1/5 toz boya ( suda eriyen )[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak İçin TIKLAYINIZ...] Kola soğuk su ile karıştırılır. Sıcak su karıştırılarak pişirilir. Toz sabun, talk pudrası, istenilen renkte toz boya eklenerek karıştırılır, soğutulur. Kağıt hafif ıslatılır. Çocuklar parmaklarıyla resim yaparlar. Su ile temizlik yapılır. PÜSKÜRTME Kağıdın üzerine çeşitli objeler konulabilir. Diş fırçası ile boya kağıda püskürtülür. Objeler olmadan da püskürtme yapılabilir. Filit pompası, ince tel vb şeyler püskürtme için kullanılabilir. MUM KAĞIDI Mum eritilerek kağıdın üstüne damlatılır. Bez, kağıt yada fırça gibi gereçlerle bazı yerlere de sürülebilir. Kurutulur. Kağıdın tümü çeşitli renklere boyanır. Kurutulur. Mumlu, boyalı kağıt, iki gazete arasına konarak ütülenir. Mum bittiği zaman ütülemeye son verilir. KOLAJ Elişi kağıtları, gazete kağıtları, dergi vb. kağıtlar istenirse yırtılarak yada makasla kesilerek yapıştırılır. Resimler ya parçalanarak yada bütün olarak kullanılabilir. Kağıdın dışında başka malzemelerde kullanılabilir. ( İplik, kumaş, makarna vs. ) Farklı kolaj malzemeleri bir arada çalışılabilir. İplerle çalışma yapılabilir. İpler yapıştırılarak istenirse başka malzemelerle de birlikte çalışılabilir. BİTKİ SAPI İLE RESİM Resim çizilir. Saplar yan yana yapıştırılır. Yön önemlidir. İstenirse renkli de yapılabilir. Anilin ( kumaş ) boya karıştırılmış suya saplar atılır. Çalışma için ise saplar kaynar suya atılıp yarılır, açılır, ütülenir. MOZAİK RESİM Cam, taş, seramik, ****l, kağıt vb. gereçler yan yana dizilip yapıştırılarak yapılır. Resim önceden çizilir. BASKI RESİM LİMON BASKI : Limon ortasından kesilip boyanır ve baskı yapılır. SOĞAN BASKI : Soğan ikiye bölünüp boyanır ve baskı yapılır. YAPRAK BASKI : Çeşitli yapraklar boyanır ve baskı yapılır. FIRÇA BASKI : Çeşitli kalınlıkta suluboya fırçaları boyanır ve baskı yapılır. BEZ BASKI : Çeşitli dokulardaki bezler boyanarak baskı yapılır. İP BASKISI : Kağıt ikiye katlanır. İp boyanır. İpin bir ucu kağıdın içine çeşitli şekillerde yerleştirilir. Kağıt ikiye katlanır. Bir elle bastırılır. Diğer elle ipin diğer ucu çekilir. KAĞIT BASKI : Kağıtlar buruşturularak boyanır, baskı yapılır. SÜNGER BASKI : Dokulu süngerler boyanır ve baskı yapılır. EL BASKISI : El boyanır, baskı yapılır. MONO BASKISI : Cama boya sürülür. Üzerine kağıt yerleştirilir, bastırılır ve kaldırılır. Aynı işlem şu şekilde de yapılabilir. Kağıt ikiye katlanır, bir tarafına boya sürülür, katlanır ve kaldırılır. PATATES BASKI : Patates ortadan kesilir. Üzerine resim çizilip oyulur. Yüksekte kalan yerler boyanır ve baskı yapılır. İşlem yinelenir. ŞABLON BASKI : Mukavva, karton gibi kalın kağıtlar istenilen şekilde oyulur. Boyalı süngerle ana kağıda baskı yapılır. Sünger sürülerek değil, tampon yapılarak baskı gerçekleştirilir. İşlem yinelenir. FOTOĞRAFLARLA OPTİK İLLÜZYONLAR YAPIMI Fotoğraflar çeşitli kalınlıkta şeritler halinde kesilir. Bu şeritler kaydırılarak yapıştırılır. KAĞIT ÖRGÜ Elişi kağıdı yada fon kağıtlarıyla yapılır. Elişi kağıdının üst tarafından 2 cm bırakılır. Yanlamasına istenilen aralıklarla şeritler kesilir. Örgü yapacağımız kağıtlar ister düzgün ister farklı bir şekilde kesilir. Bir alttan, bir üstten yada iki alttan bir üstten veya daha da farklı aralıklarla geçirilerek örülür. TUZ SERAMİĞİ Bir ölçü un, yarım ölçü tuz, yarım ölçü su 1/5 ölçü toz şap hazırlanır. Renkli çalışılmak istenirse toz boya ilave edilir. Her renk ayrı hazırlanır. Naylon içinde soğuk yerde saklanır. Un,tuz, şap karıştırılır. Azar azar su ilave edilerek iyice yoğrulur. Kıvamı iyi ise su ilave edilmez, yapışıyorsa tuz ilave edilir. İstenirse çalışma bittikten ve kuruduktan sonra verniklenebilir. Pişmiş Tuz Seramiğinin Hazırlanışı Bir bardak un Bir buçuk bardak nişasta Bir bardak soğuk su Bir bardak tuz Dört bardak kaynak su Alabildiğince un Bir bardak un, nişasta ve soğuk su ile bir kap içinde karıştırılır. Tuz dört bardak kaynak suda eritilir. Önceki karışım yavaş yavaş kaynak suya ilave edilir. İyice karıştırıldıktan sonra tencere tekrar ateşe konulur ve iyice koyulaşıncaya kadar karıştırılarak pişirilir. Daha sonra soğumaya bırakılır. Soğuduktan sonra istenilen kıvama gelinceye kadar un ile yoğrulur. İstenirse toz boya ile renklendirilir. Naylon torba veya ağzı kapalı plastik bir kapta buzdolabında saklanır. SERAMİK Un ve beyaz tutkal karıştırılır. Çok az bademyağı ilave edilir. Renkli istenirse guvaş boya ilave edilir. Un yerine nişasta da kullanılabilir. Naylon torbada ve buzdolabında saklanır. BATİK Bağlama batik; açık renkli kumaş iple bağlanır. Bağlanan kumaş, boyalı suya ( 10 litre su, iki çorba kaşığı tuz ve bir paket toz kumaş boyası ) atılarak 15 -20 dakika kaynatılır. Sopa ile karıştırılır. Sonra kumaş soğuk suda iyice durulanır. Katlama batik, kazıma batik vs. çeşitleri vardır. KAĞIT HAMURU Gazete kağıtları, nişasta kolasına yatırılır. Heykel çalışılmak isteniyorsa telden iskelet hazırlanır. KOLA KAĞIDI Nişasta ılık su ile halledilir. Daha sonra kaynar su ile karıştırılır. İçine guvaş, kumaş buyası katılır. Resim çalışılır. EBRU SU KAĞIDI Tuz, kitre veya kola ile yoğunluğu artırılmış su üzerine neft ile seyreltilmiş resim yağlı boyaları damlatılır. Sonra fırça, tüy veya çöple karıştırılarak değişik desenler yapılır. Kağıdın mat yüzü hava kabarcığı bırakılmadan su üzerine yatırılır. Bir iki dakika sonra alınır. Çeşmede yıkanır. Yoğunlaştırmatuz ile yapıldıysa yıkanmaz . Asılarak yada sererek kurutulur. MUKAVVA İLE RÖLYEF ÇALIŞMALARI 20 X 20 cm yada 25 X 25 cm boyutlarında üç mukavva hazırlanır. En alta konulacak mukavva oyulmaz. Diğer iki mukavva geometrik desenler çizilerek oyulur. Oyulmayan mukavva en altta olmak koşuluyla bu üç mukavva birbirine yapıştırılır. Üzeri yaldız ile boyanır. Tüm sınıfın çalışmaları duvarda yan yana sıralanarak yapıştırılır. Güzel bir dekoratif çalışma oluşturulur. BASKI TEKNİKLERİ Baskı işlemi düşünülmüş, tasarlanmış özgün bir grafik ürününün kalıp yoluyla çoğaltılmasıdır. Özgün baskı resimlerin kalıpları genelde elle yapılan işlemlerle sanatçısı tarafından yapılmaktadır. Sanatçı bu işlemlerin hemen her aşamasında biçimsel oluşmayı ve yaratmayı sürdürmektedir. Özgün eser bütün yararlanılan malzeme ve tekniklerin sonucu olarak ortaya çıkar. Malzeme ve teknikler varolan bir eseri basarak çoğaltmak için değil, varolmayan orijinal eseri yaratıp yapmak için kullanılır. Özgün eser yaratma olayı sırasında oluşur ve baskı sırasında doğmuş olur. Özgün baskı sanatı çalışmalarında bugün ençok yararlanılan teknikler özelliklerine göre şöyle gruplandırılabilir: a. Yüksek Baskı Teknikleri b. Düz Baskı Teknikleri c. Çukur Baskı Teknikleri d. Elek Baskı (Serigrafi) Teknikleri YÜKSEK BASKI TEKNİKLERİ Bu tekniğin özelliği, düz kalıp yüzeylerinde basmayacak yerlerin oyularak çukurlaştırılması, yüksekte kalan yerlere tampon veya merdane ile boya verilerek baskı yapılmasıdır. Yüksek baskı kalıpları genellikle ağaç yüzeylere oyularak veya kazınarak yapılır. Ağaç dışında oymaya veya kazımaya elverişli çeşitli muşambalar (linolyum v.b.) kurşun levhalar da kullanılır. Ağaç kalıp olarak şimşir, frenk çınarı, ıhlamur, kiraz, armut, elma ve akça ağaç en çok kullanılan kalıp çeşitleridir. İnce izler kazımak için ağacın liflerine dikey kesitten elde edilen tahtalar kullanılır. Büyük izli oymalar için liflere paralel kesilmiş tahtalar kullanılmaktadır. DÜZ BASKI TEKNİKLERİ Özgün baskılar için kullanılan düz baskı tekniklerinin ilkel şekli monotipi adıyla bilinenidir. Cam veya parlak m etal bir levhaya merdane ile baskı boyası verildikten sonra bu levha üzerine yatırılan kağıdın arkasına bir kalem veya benzer bir araçla çizilerek baskı elde edilir. Resim çizilirken baskı da oluşur. Yalnız bir baskı elde edildiği için "bir baskı" anlamında "monotipi" denilmiştir. Bu teknikte de çeşitlemeler yapılabilir. Boya verilmiş levha üzerine silme, kazıma veya boyama yolu ile elde edilen resim bir kağıda basılarak da baskı resim elde edilebilir. Düz baskının en çok kullanılan ve yaygın olanı litografi (taşbaskı) tekniğidir. Baskı kalıbı olarak kullanılan taş %98 kalsiyum karbonat ve bikarbonatlardan oluşmaktadır. Mikroskopik deniz canlılarının kabuklarından yer tabakalarının basıncı altında ve milyonlarca yılda oluşmuştur. Bu taşın temiz yüzüne yağlı kalem ve boyalarla çizilen resim, bir oyma veya kabartmaya gerek kalmadan basılabilir. Taşın çok sert olan dokusu hem suyu hem yağı iyi tutar. Özelliği nedeni ile basmayacak yerler ıslak tutularak yağlı kalem veya boya ile çizilen resme merdane ile baskı boyası verilebilir ve boya baskı ile kağıda geçirilebilir. ÇUKUR BASKI TEKNİKLERİ Bu tekniklerde kalıp olarak bakır, çinko veya çelik levhalar kullanılır. Kalıpta çizgiler, çeşitli koyulukta lekeler, yumuşak ton geçişleri, sert ve yumuşak çizgiler, dokular elde edebilmek için çeşitli kazıma, oyma ile yedirme araç gereç ve malzemesi kullanılır. Tekniğin özelliğine göre şu çeşitler belirtilebilir: 1. Elle Kazıma: Sivri veya sivri üçgen kesitli çelik kalemlerle resim m etal üzerine doğrudan kazınarak elde edilir. Kazıma yoluyla oluşan çukurlara ve bu yanında oluşan çapaklara giren boya, diğer yerlerdeki boya silindikten sonra nemli kağıtlara preste baskı ile geçirilir. 2. Yedirme Yolu İle Oyma: m etal plakanın yüzü aside dayanıklı özel lakla kaplandıktan sonra plak üzerine çelik sivri uçlarla resim çizilir. ****lin üzerindeki bu resim asitle yedirilerek resim olan yerler oyulur. Kalıptaki lak temizlendikten sonra oyulmuş yerlere baskı boyası verilir, yüksekteki boyalar silinir, preste baskı ile resim nemli kağıda geçirilir. 3. Akuatinta: m etal plak üzerine toz reçine veya asfalt serpildikten sonra tozlar ısıtılarak eritilir. Plak üzerinde aside dayanıklı laklarla kapatmalar yaparak, açık kalan yerleri asitle yedirerek resmi yapma işlemi sürdürülür. Lak ve reçine atıkları temizlenir. Çukurlara boya verilir, yüksekteki boyalar silinir ve preste baskı yapılır. 4. Mezzotinta: Bu yöntemde çeşitli dişli bıçak veya ruletler kullanarak m etal plak üzerinde çukurluk ve çapaklardan oluşan dokular oluşturulur. Bu dokular ezilerek, kazınarak çukur ve çapak derinlikleri değiştirilir. Diğer yöntemlerde olduğu gibi baskı yapılır. ELEK BASKI TEKNİKLERİ Mürekkebin elek deliklerinden geçirilerek baskı materyaline transfer edilmesi tekniğine "elek baskı" denilmektedir. Bu yöntemin bir başka adı da "serigrafi baskı"dır. Serigrafi yönteminde baskı kalıbı olarak plakalar, m etalller değil bir çerçeveye gerilmiş gözenekli bez kullanılır. Bu bez ipek, organze, özel terylen, polyester veya m etalden örülmüştür. Çerçeveye gerilmiş olan bezden kalıp olarak yararlanabilmek için görüntü dışındaki bez gözeneklerinin kapatılması gerekir. Bu gözenekler kapandıktan sonra açık olan gözeneklerden boya verildiğinde görüntü kağıda aktarılmış olacaktır. Başlıca özelliği kalın ve düzgün bir boya tabakası basabilmesidir. Sanatçılar serigrafiyi 20. yüzyılda kullanmaya başlamışlardır. Malzeme ve atölye araç gereçleri açısından diğer yöntemlere nazaran daha kolay ve ekonomik gerçekleştirilebilme avantajlarına sahiptir. Grafik Sanatlarda Serigrafi Grafik sanatlarda serigrafi, hazırlanan özgün tasarım ve orijinale en yakın sonuçlar verebilen bir yöntemdir. Grafik sanatçıların çoğu tasarımlarını serigrafi ile uygulamak suretiyle ulaşmak istedikleri sonuç hakkında fikir sahibi olabilirler, negatif-pozitif, siyah-beyaz yada renk ilişkilerini kontrol etme olanağı bulabilirler. Herhangi bir firma için tasarlanan projenin çeşitli seçeneklere uygulanmış olarak sunulması büyük yararlar sağlar. Yön levhaları, tanıtım gereçleri, etiket, çıkartma, plaket, flama, bayrak baskıları, orijinal serigrafi posterleri, fiber, pleksiglas, m etal yüzeylere reklam tasarım ve uygulamalarında serigrafi ideal bir yöntemdir. Günümüzde reklam tanıtım amaçlı eşantiyon ve hediyelik eşya üretiminde büyük bir yoğunluk vardır. Özellikle yeni yıl hazırlıkları döneminde artan iş alanı sözkonusudur. Firma tanıtımları için takvimler, ajandalar, çantalar, anahtarlıklar, sigaralıklar, kalemlikler serigrafi ile hazırlanmaktadır. Salt bu alanda çalışan işyeri ve grafik evi sayısı her geçen gün artmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Meşhur Bilderberg toplantısına bu yıl hangi Türkler katılıyor

  Dışarıya tamamen kapalı bu kulüp, komplo teorisyenlerinin de sıkça beslendiği bir yer olma özelliğini taşıyor. Bu yıl, organizasyona 23 ül...