31 Mart 2020 Salı

“Açığı Kapamak” İçin Birkaç Öneri

Bugün bir öğretmen arkadaşımla video-toplantı yaparken, bu sürece hiç hazırlığın var mıydı diye sorduğunda geçen dönemki yazımı anımsadım. Distopyalar, en az ütopyaların sağladığı oranda öngörü ve gelecek temsilleri sunuyor olabilir.
Şimdi o distopyaların birinin içinde olmasak da, belli semptomlarının varlığını (belki de ihtimalini) hissetmeye başladık. Özellikle sağlık ve eğitim alanlarında yeni denemeleri art arda ve hızla yaşıyoruz. Bunlardan biri de uzaktan eğitim. 
Öğrencilerin ve ebeveynlerin uzaktan eğitim deneyimi başlayalı bir hafta oldu. Bakanlığın TV yayını ve internet üzerinden başlattığı bu sürece sosyal medyada akademisyenler, eğitimciler ve alanın uzmanları da katkı sunmaya çabalıyor. Bazı içeriklerin denetlenmeden paylaşıldığına dair eleştiriler de var. Belki de en çok sorulan soru da “Uzaktan eğitim, açığı kapayabilecek mi?”
Öncelikle “açığını kapamak” ifadesini, öğrencilerin belirli bir seneye / döneme ait öğretim programında neleri kazanmasını hedeflediğimiz olarak tanımlıyorum. Aşağıdaki önerilerin de bu amaca hizmet edecek uygulamalar olabileceğini düşünüyorum.
1.Ters Yüz Edilmiş Sınıflar (Flipped Classroom)
Öğrenme modelinizi Flipped Learning temelinde dönüştürebilirsiniz. Bu modelde, öğrenciler dersten önce bilgi edinme ve anlama gibi alt düzey bilişsel işleri gerçekleştirir, ders sırasında akran ve öğretmen desteği ile analiz, sentez ve değerlendirme gibi üst düzey bilişsel işlere odaklanırlar. Ters yüz edilmiş bir sınıfta;
  • Öğrenci sanal sınıfa katılmadan önce, istediği bir zamanda dersi videodan izler, notlar alır, anlamadığı noktalar ile ilgili sorular hazırlar. (Video, Edpuzzle/Camtasia/PlayPosit/Snagit/Explain Everything’de hazırlanabilir.)
  • Öğrenciler, dersten önce konu ile ilgili sorularını öğretmenlerine elektronik ortamda iletirler. (Sorular, Padlet/Pinside/Lino/Scrumblr/Google Classroom’dan iletilebilir.)
  • Öğretmen ilk derste soruların niteliğine göre öğrencileri gruplandırır. Öğrenciler grup çalışması içerisinde sorularına cevap aramaya çalışırlar. Öğretim üyesi grupları ziyaret ederek öğrencilere yardımcı olmaya çalışır. (Grup çalışmasını destekleyen sanal sınıf ortamı için, zoom.us kullanılabilir.)
  • Öğretmen, dersin ikinci saatinde cevap bulunamayan soruları, öğrencileri sorulara cevap arayacak şekilde cesaretlendirerek, öğrenmelerine olanak sağlar.
  • Öğretmen, öğrencilerin öğrenip öğrenmediklerini değerlendirmek için sorular sorabilir veya konunun uygulamalarını kapsayacak şekilde problemler üzerine grup çalışmaları yaptırabilir. (Değerlendirme için, Quizizz/Quizlet/Quizalize/Gimkit/Kahoot uygulamaları kullanılabilir)
Bu model ile öğrenciler “uzaktan bilgilendirilen” kişilerden, “bilgiye ulaşan ve bilgiyi bir sonraki adıma taşıyan” kişilere dönüşebilirler.
2. Çevrimiçi Öğrenme Günlükleri
İlkokul öğrencilerinin teknoloji konusunda bilgili olduklarını ancak teknoloji uzmanı olmadıklarını unutmayalım. Bu nedenle, evde teknoloji derslerinin hem öğrenci hem de aileleri için kullanıcı dostu olması gerekir. Çevrimiçi öğrenme günlüğü tutmak öğrencilerin evde öğrenmelerine ve deneyimlerine yardımcı olabilir. Öğrenciler bu günlüklere yaptıkları çalışmaların, resimlerin ya da deneylerin fotoğraflarını açıklama yaparak ekleyebilir, videolar oluşturabilir ve akranlarının paylaşımlarına yorum yazabilirler. Böylece bir çevrimiçi sınıf dergisi oluşabilir. (Çevrimiçi günlük uygulaması, seesaw.me)
3.Dijital Ödevler ve Ekran Kaydı Oluşturma
Pek çok ortaokul öğrencisi için dijital ödevler göndermek yeni bir gelişme değil. Google Classroom ve Edmodo aşina oldukları uygulamalar. Bu uygulamalarda öğrencilerin öğretmenleri ile iletişimde kalarak, kendilerini hala bağlı hissetmelerini sağlayacak şekilde içerik ve yönerge paylaşmanın yollarından biri, sunumların ekran görüntülerini oluşturmaktır. Ekran kaydı, bilgisayar ekranındaki içeriği, ses ve / veya video içeren bir videodur. (Ekran kaydı uygulaması, Screencastify)
4.Temas
Öğrencilerin okullarına dair en çok özleyeceği şey, temastır. Koridorlarda, dersten önce ve sonra veya ders aralarında onlarla olan küçük etkileşimlerin yeri doldurulamaz. Uzaktan eğitim çalışmalarında ve öğretim videolarındaki içeriğe odaklanmak cazip gelse de, daha önemli olan, öğrencilerle kişiselleştirilmiş temas noktaları için fırsatlar oluşturmaktır.
Bu temas noktaları herhangi bir ortam ile oluşturulabilir: e-postalar, video mesajlar, telefon görüşmeleri, paylaşılan belgeler hakkındaki yorumlar veya online görüntülü görüşmeler olabileceği gibi çevrimiçi grup oyunları olabilir. (Çevrimiçi çizim tahmin oyunları, DrawSomething, skribbl.io, Drawasaurus, gartic.io)
Tüm bu yolculukta ilgi çekici bir uzaktan eğitim deneyimi geliştirmenin zor olduğunu akılda tutmakla beraber zorlukları adım adım ele almak ve Aldous Huxley’in Cesur Yeni Dünya’da dediği gibi, yeni bir dünya istiyorsak, eski alışkanlıklarımızı bırakmak herkese fayda sağlayabilir.
D. Pelin Sakın
Matematik Öğretmeni

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Meşhur Bilderberg toplantısına bu yıl hangi Türkler katılıyor

  Dışarıya tamamen kapalı bu kulüp, komplo teorisyenlerinin de sıkça beslendiği bir yer olma özelliğini taşıyor. Bu yıl, organizasyona 23 ül...